JAWAPAN LATIHAN CAKAP AJUK & CAKAP PINDAH


Tulis semula perbualan di bawah ke dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah.

 “ Bagaimana dengan rancangan awak ? “ tanya Salleh.
 “ Rancangan apa? “ jawab Ani.
 “ Rancangan mendaki gunung yang awak kata pada saya tempoh hari, “ kata Salleh.
 “ Oh, itu akan dibincangkan dalam mesyuarat Sabtu depan. “ jelas Ani.
“ Bagus Ani, bagus. Saya sokong rancangan itu ! “ Ani tersenyum puas apabila mendengar kata-kata sahabat karibnya itu

Jawapan:
Salleh bertanya kepada Ani mengenai rancangannya. Ani bertanya semula kepada Salleh mengenai rancangan yang dimaksudkan Salleh. Salleh menjelaskan bahawa rancangan yang dimaksudkan ialah rancangan untuk mendaki gunung yang Ani beritahu pada Salleh tempoh hari. Ani menjelaskan bahawa rancangan tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat pada Sabtu depan. Salleh memuji Ani dan menyokong rancangan itu. Ani tersenyum puas apabila mendengar kata-kata sahabat karibnya itu.

Latihan 2:
“Ani tak ada sapa-sapa. Ani sorang.......”
“Ani tak boleh tinggal sini.Di sini bahaya,” kata Tuk Yahya sambil meneliti mata belolok anak itu.
 “Ani tak ada sapa-sapa,” rengek Ani lagi.
“Ya, Tuk Yahya tahu.........”
 “Ani tak mahu tinggal di rumah lagi.Nanti bom jatuh lagi. Datuk tak ada, datuk tak ada”,jelas anak itu hampir meraung.
 “Ani ada Tuk Yahya, Ani ada comot,” pujuk Tuk Yahya

Jawapan:
Ani menyatakan bahawa dia tidak mempunyai sesiapa dan keseorangan. Tok Yahya menjelaskan kepada Ani bahawa Ani tidak boleh tinggal di sini kerana bahaya sambil meneliti mata belolok Ani. Ani merengek lagi mengatakan dia tidak mempunyai sesiapa. Tok Yahya mengiakan kata-kata Ani. Ani hampir meraung menjelaskan bahawa Ani tidak mahu tinggal di rumah itu lagi kerana takut bom akan jatuh lagi. Tambahan pula, datuk Ani sudah meninggal. Tuk Yahya memujuk Ani dengan memberitahu Ani bahawa Ani masih mempunyai Tuk Yahya dan comot.


Latihan 3:
“Salim, mengapakah awak kelihatan muram sahaja?” tanya Nizam.
“Pagi tadi, Cikgu Khairul bertanyakan saya tentang yuran peperiksaan yang masih belum saya bayar,” beritahu Salim dengan perasaan sayu.
“Eh, bukankah awak mendapat biasiswa! Mengapakah kamu tidak gunakan duit tersebut untuk membayar yuran?” tanya Nizam dengan perasaan hairan.
 “Duit biasiswa itu telah saya gunakan untuk perbelanjaan rawatan abang saya yang dimasukkan ke hospital baru-baru ini,” jelas Salim.
 “Oh begitu! Salim, saya cadangkan awak berjumpa dengan Cikgu Khairul dan jelaskan perkara yang sebenarnya,” kata Nizam.
“Tapi, saya takutlah Nizam. Cikgu Khairul tu garang sangat,” kata Salim......[ 6 markah ]

Jawapan:
Nizam bertanya kepada Salim yang kelihatan muram tentang masalah Salim. Salim dengan perasaan sayu memberitahu Nizam bahawa Cikgu Khairul bertanya tentang yuran peperiksaan yang masih belum dibayar. Nizam terkejut dan hairan kerana Salim mempunyai biasiswa tetapi duit biasiswa itu tidak digunakan untuk membayar yuran. Salim menjelaskan bahawa duit biasiswa itu telah gunakan untuk perbelanjaan rawatan abangnya yang dimasukkan ke hospital baru-baru ini. Nizam mencadangkan Salim berjumpa dengan Cikgu Khairul dan jelaskan perkara yang sebenarnya. Salim enggan dan takut untuk berjumpa Cikgu Khairul kerana Salim mengatakan bahawa beliau merupakan seorang guru yang amat garang.

Latihan 4:
MAWI : Wah, sedap betul mi ini. Apa namanya ?
FELIX : Mi Pedas.
 MAWI : Yalah ,minya pedas.Memang pedas......... tapi apa namanya ?
FELIX : Mi pedas. Si Dolah tu kata namanya Mi Pedas.
MAWI : Oh begitu, jadi kau masuk ke kedai ini sengaja nak makan Mi Pedaslah?
FELIX : Yalah. Kan aku dah janji nak belanja kau dulu.Inilah dia

Jawapan:
Mawi yang teruja dengan kesedapan mi tersebut bertanya kepada Felix nama mi tersebut.
Felix memberitahu Mawi bahawa mi tersebut bernama Mi Pedas.Mawi tahu bahawa mi itu pedas dan dia bertanya sekali lagi namanya kepada Felix untuk mendapatkan kepastian. Felix menjelaskan bahawa mi tersebut bernama Mi Pedas menurut Dolah.Mawi mula faham lalu bertanya kepada Felix adakah tujuan dia masuk ke kedai tersebut untuk makan Mi Pedas.Felix mengiyakan lalu berkata kepada Mawi yang dia pernah berjanji untuk belanja Mawi dahulu.

Latihan 5:
Norhayati ......: Syikin, mengapa Syikin tidak datang ke sekolah semalam?
Norasyikin.... : Syikin minta maaflah. Semalam Syikin ada hal di rumah.
Norhayati ......: Apa halnya? Ceritakanlah kepada Yati. Andainya susah, sama-samalah kita ...........................tanggung. Bukankah kita sudah lama berkawan?
Norsyikin ......: Sebenarnya ibu Syikin sakit

Jawapan:
Norhayati bertanya kepada Norasyikin mengapa dia tidak hadir ke sekolah semalam.
Norasyikin meminta maaf kepada Norhayati dan menjelaskan bahawa dia ada hal di rumah.
Norhayati bertanya kepada Norasyikin apa hal tersebut dan meminta dia menceritakannya. Dia menjelaskan sekiranya susah, mereka akan menanggung kesusahan itu bersama- sama kerana mereka sudah lama berkawan.Norasyikin menjelaskan kepada Norhayati bahawa ibunya sakit.

Tulis semula petikan di bawah dalam bentuk cakap ajuk. Anda dikehendaki mengekalkan susunan isi dalam petikan ini.

LATIHAN 1:
Kamariah berkata kepada Aziz dan Samad bahawa negara Malaysia memang banyak mempunyai tempat menarik untuk dikunjungi. Pendapatnya itu disokong oleh samad dengan mengatakan bahawa negara ini mempunyai pantai-pantai yang bersih dan hutan semula jadi yang indah. Aziz pula menyatakan kehairanannya tentang ramai orang Malaysia yang masih suka melancong ke luar negara seperti ke Indonesia, Thailand, Singapura dan negara-negara Eropah. Kamariah menyetujui pandangan itu. Samad berpendapat mungkin keadaan ini berlaku kerana kurangnya promosi untuk menarik pelancong tempatan melancong di dalam negeri. Aziz bersetuju dengan pendangan Samad itu. Kamariah pula mencadangkan supaya pihak swasta seperti pusat-pusat pelancongan tempatan memberi potongan harga istimewa kepada pelancong tempatan yang mengunjungi pusat percutian mereka. Samad pula mengatakan bahawa di samping itu, kesedaran rakyat Malaysia tentang faedah melancong di dalam negeri perlu ditanam dalam diri. Kamariah dan Samad mengiakan pendapat itu.

Jawapan:
“Negara Malaysia mempunyai banyak tempat menarik untuk dikunjungi,” Kata Kamariah.
“Betul kata kamu,  Kamariah. Negara kita mempunyai pantai- pantai yang bersih dan hutan semula jadi yang indah,” jelas Samad.
“ Itulah, tetapi saya hairan mengapa masih ramai orang Malaysia yang masih suka melancong ke luar negara seperti Indonesia, Thailand, Singapura dan negara- negara Eropah,” balas Aziz kehairanan.
“ Betul juga kata kamu Aziz,” sokong Kamariah.
“ Saya rasa mungkin keadaan ini berlaku kerana kurangnya promosi untuk menarik pelancong tempatan melancong di dalam negeri,” jelas Samad.
“ Benar,” kata Aziz.
“ Sepatutnya pihak swasta seperti pusat-pusat pelancongan tempatan memberi potongan harga istimewa kepada pelancong tempatan yang mengunjungi pusat percutian mereka,” cadang Kamariah.
“ Selain itu, kesedaran rakyat Malaysia tentang faedah melancong di dalam negeri perlu ditanam dalam diri,” jelas Samad.

Latihan 2:
Mak Limah bertanya arah tujuan suaminya setelah melihat suaminya itu dalam keadaan tergesa-gesa hendak keluar. Pak Usop mengatakan bahawa dia hendak berjumpa dengan ahli-ahli jawatankuasa Koperasi Maju. Mak Limah mencadangkan agar suaminya makan nasi dahulu walaupun sibuk dengan kerja kerana dia takut suaminya akan berasa lapar . Pak Usop memberitahu isterinya bahawa dia hendak meletakkan jawatan sebagai pemandu bas koperasi itu. Mak Limah bertanya cara suaminya hendak mendapatkan pekerjaan sekiranya dia berhenti kerja. Pak Usop menjelaskan bahawa dia hendak memohon pinjaman daripada pihak MARA untuk membeli sebuah bas.

Mak Limah : Abang tergesa-gesa mahu keluar ke mana?
Pak Usop : Abang hendak berjumpa dengan ahli-ahli jawatankuasa Koperasi Maju.
Mak Limah : Makanlah nasi ini dahulu walaupun sibuk dengan kerja, nanti kelaparan.
Pak Usop : Abang hendak meletakkan jawatan sebagai pemandu bas koperasi itu.
Mak Limah : Selepas berhenti kerja mahu kerja apa?
Pak Usop : Abang hendak memohon pinjaman daripada pihak MARA untuk membeli sebuah bas.

Comments

Popular posts from this blog

Kosa Kata yang Boleh Digunakan Dalam Karangan

LATIHAN PENGUKUHAN PERIBAHASA

Latihan Tatabahasa